divendres, 2 d’agost del 2013

El conseller Vila reivindica l'aposta per les polítiques socials, la seguretat viària i les infraestructures estratègiques

  • El titular de Territori i Sostenibilitat fa balanç del primer semestre de 2013 i posa èmfasi en el reforç de les polítiques d’habitatge per evitar desnonaments i pal·liar-ne els efectes
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha fet avui balanç del primer semestre i de les actuacions que ha dut a terme el Departament en aquesta primera meitat de l’any. L’aposta per les polítiques socials, la lluita contra la inseguretat viària i la concertació amb altres administracions per desbloquejar actuacions estratègiques han estat les prioritats dels darrers sis mesos.

El coseller Vila fent el balanç dels sis mesos

1. Reforç de les polítiques socials d’habitatge
 
Durant el primer semestre de l’any el Govern ha evitat 1.606 desnonaments a través de l’atorgament de prestacions urgents, un 32% més respecte el mateix període de l’any passat. En aquest sentit, des del mes de gener fins al 30 de juny s’han concedit 1.405 prestacions urgents per a famílies amb quotes impagades de lloguer o quotes d’amortització de l’habitatge. A aquesta xifra cal afegir-hi les 201 solucions pactades a través del servei Ofideute, que treballa en la mediació entre les entitats bancàries i les famílies amb dificultats per pagar la hipoteca.
 
A banda d’aquestes prestacions urgents, també s’ha reforçat la línia d’ajuts al lloguer, que beneficia 18.000 famílies.  L’Agència de l’Habitatge de Catalunya disposa també dels ajuts implícits al lloguer, destinats a persones que viuen en pisos amb protecció oficial gestionats per l’administració catalana i que tenen problemes per fer el pagament. En els primers sis mesos de l’any se n’han atorgat 859.
 
Tanmateix, la Xarxa d’habitatges d’inclusió que gestionen les entitats del Tercer Sector, amb el suport de l’Agència de l’Habitatge, dóna allotjament a unes 7.000 persones en risc d’exclusió social. En el primer semestre de l’any s’han incorporat a la Xarxa 82 nous habitatges.
 
A banda d’això, des de 2012 existeix una Mesa d’emergències que permet adjudicar habitatges de lloguer del parc públic a famílies que pateixen situacions d’urgència social i econòmica. En el primer semestre de l’any, la Mesa d’emergències ha assignat 173 pisos.
 
En el cas de les persones que ja han estat desnonades, el passat 5 de febrer va entrar en vigor una nova línia d’ajuts d’especial urgència a la que s’hi podran acollir fins a 1.700 famílies, amb aportacions de fins a 3.000 euros anuals. En aquest primer semestre ja s’han aprovat 95 ajuts.
 
Aquestes mesures de caràcter social formen part del Pla pel Dret a l’Habitatge, que es va presentar el passat 20 de febrer. Aquest document regula l’habitatge de protecció oficial i les línies d’ajuts amb un règim jurídic propi de Catalunya, alhora que preveu desenvolupar accions específiques a les principals àrees de risc d’exclusió residencial i degradació urbana. També inclou els nous models de tinença intermèdia per evitar desnonaments i facilitar l’accés a un habitatge.
 
 
 
Prestacions urgents
2013 (gener/juny)
2012
(gener/juny)
 
 
 
Per impagament de quotes de lloguer
1.234
880
Per impagament de quotes d’amortització
171
108
 
1.405
988
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ajuts implícits del parc públic de la Generalitat
859
828
 
 
 
OFIDEUTE
 
 
Expedients iniciats
1.747
1.028
Intermediacions tancades
389
342
Solució pactada
201
231
 
 
 
MESA D’EMERGÈNCIES
 
 
Habitatges Agència de l’Habitatge
31
0
Habitatges adjudicats Consorci Habitatge de Barcelona
97
90
Habitatges cedits per l’Agència a altres meses
45
23
 
173
113
 
 
 
Habitatges d’Inclusió cedits a entitats / associacions
82
24
 
Total llars en risc sobre les que s’ha actuat:
 
2.720
 
2.184
 
 
 
2. Acord per prohibir el trànsit de camions per la N-II a Girona
 
Des del 19 d’abril de 2013 els vehicles pesants de quatre eixos o més no poden circular per la carretera N-II a les comarques gironines i s’han de desviar per l’autopista AP-7. Durant els primers cent dies de funcionament de la mesura s’han desviat una mitjana de 4.200 camions diaris. Aquesta mesura s’aplica gràcies a un conveni a tres bandes signat entre la Generalitat, el Ministeri de Foment i la concessionària Abertis amb el qual es pretén millorar, de manera urgent, la seguretat viària i la fluïdesa del trànsit de la N-II.
 
També de cares a millorar la seguretat viària, aquesta setmana han acabat les obres a la C-55, a Manresa i Castellbell i el Vilar, amb un pressupost d’1,2 MEUR. L’actuació s’ha centrat en els dos principals punts negres d’aquesta carretera.
 
 
3. Signatura del contracte de serveis de Rodalies amb RENFE
 
El contracte de servei públic ferroviari 2013-2015 entre la Generalitat i RENFE es va signar el 17 de juny després de més d’un any encallat per desacords. El document fixa un nou marc contractual per a millorar la qualitat del servei, amb actuacions per valor de 165 MEUR fins al 2015. Preveu la implantació progressiva de serveis de Rodalies a Tarragona, Girona i Lleida a partir de gener de 2014. L’acord inclou la possibilitat de penalitzacions o la revocació anticipada, total o per línies, en cas d’incompliments.
 
 
4. Conveni pels nous accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona
 
El passat mes de juny es va aconseguir desencallar els accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona, infraestructura clau per l’economia catalana. La Generalitat cedeix una part del corredor d’FGC per desenvolupar en una doble plataforma tant els accessos viaris com ferroviaris, fet que abarateix entre 50 i 100 milions d’euros el projecte. La previsió és que les obres comencin durant aquest any i que les noves infraestructures entrin en servei el 2015. El protocol de col·laboració entre la Generalitat, el Ministeri de Foment i el Port de Barcelona per impulsar aquesta actuació se signarà en els propers dies.
 
 
5. Llançadora ferroviària entre l’aeroport i el centre de Barcelona
 
Per posar fi al greuge que suposa que una ciutat com Barcelona no disposi d’una connexió ferroviària ràpida i directa amb l’aeroport, el 6 de juny es va presentar la proposta de tren llançadora que connecti el centre de Barcelona i la T-1 de l’aeroport cada 15 minuts. L’obra es desenvoluparia a través de la col·laboració público-privada, amb un termini d’execució de 4 anys i un cost de 217 milions, 93 menys que la proposta inicial de Foment de l’any 1998.
 
 
6. Impuls del tercer rail entre Tarragona i Castellbisbal
 
És una iniciativa del Port de Tarragona i de la Generalitat que es va presentar al Ministeri de Foment, que és qui ho ha d’executar. L’actuació té per objectiu la instal·lació d’un tercer carril a la via convencional Castellbisbal – Vilafranca del Penedès – Sant Vicenç de Calders – Tarragona – Vila-seca per tal de permetre la circulació de trens en ample UIC. Al mateix temps també s’adeqüen els sistemes de senyalització i comunicacions i s’adapten les instal·lacions a la circulació de trens d’una llargada de 750 m.
 
Les obres, que s’han dividit a efectes contractuals en 4 actuacions, es van licitar el 14 de febrer per un import global de 236,3 MEUR i un període d’execució de 20 mesos. Si aquest calendari es compleix, es podria assolir l’objectiu que l’obra estigui acabada l’any 2015.
 
 
7. Descontaminació del pantà de Flix
 
Després d’arribar a un acord amb el Ministeri de Medi Ambient, el 8 de març van començar les obres de descontaminació del pantà de Flix, on s’han acumulat 800.000 tones de llots tòxics producte de l’abocament de metalls pesants de l’empresa ERCROS. Els treballs duraran fins al desembre del 2015 i costaran 168 milions d'euros, la majoria dels quals provenen de fons europeus. Les actuacions en matèria de seguretat durant el procés de descontaminació, principal entrebanc que impedia l’inici de les obres, queden garantides.
 
 
8. Ampliació del parc de la Serralada Litoral
 
Ampliació d’un 57,41% de la superfície del Parc de la Serralada Litoral, que s’inclou dins l’espai del Pla d’espais d’interès natural (PEIN) de la Conreria-Sant Mateu-Céllecs, situat entre les comarques del Vallès Oriental i el Maresme. Incorpora 2.700 noves hectàrees a les 4.700 actuals, de manera que la superfície protegida serà de 7.400 hectàrees.
 
 
9. Enduriment de les condicions per a permisos de fracking
 
Mitjançant un annex a la Llei de prevenció i control ambiental d’activitats, s’exigirà autorització i declaració d’impacte ambiental en els permisos d’investigació amb la tècnica del fracking.
 
10. Millora dels processos urbanístics per estimular activitats econòmiques
Aquest mes de juny ha començat el procés per crear la nova llei d’Urbanisme, Ordenació del Territori, Arquitectura i Paisatge amb l’objectiu de crear noves eines de planificació territorial i apostar per l’urbanisme de qualitat. Un comitè d’experts col·labora i assessora el Departament en aquesta reforma de les polítiques d’ordenació del territori.
 
Impuls a l’urbanisme exprés amb la tramitació abans d’un any de 10 plans directors urbanístics (PDU) per poder encabir activitats econòmiques amb interès estratègic. La nova Unitat de Projectes Estratègics serà l’encarregada de dur-los a terme en coordinació amb el territori.
 
Un exemple d’aquestes polítiques és la venda a l’empresa Neinver d’una parcel·la de l’Incasòl a Viladecans per poder-hi instal·lar un nou espai comercial outlet. Viladecans The Style Outlets, de 25.000m2, preveu obrir les seves portes l’últim quadrimestre del 2015 i generar fins a 1.000 llocs de treball nous.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada