dimecres, 29 de gener del 2014

El Govern aprova el Programa d'intervenció integral contra la violència masclista, una "autèntica prioritat del conjunt del govern"


El conseller Homs i la conseller Munté durant la roda de premsa de Govern

  • El Pla estableix les línies estratègiques i les actuacions per avançar en l’eradicació de la violència masclista fins al 2015
  • El Govern designa la vicepresidenta del Govern presidenta de la part catalana en la Comissió Bilateral Generalitat-Estat, en substitució de Josep Antoni Duran Lleida
  •  El conseller de la Presidència considera “inquietants” els arguments de Montoro per no publicar les balances fiscals, considera que és una “represàlia” i recorda a Rajoy que  “tenen l’obligació de fer-les públiques”
  •  Homs demana a  Sánchez Camacho una rectificació sobre “unes comparacions” que “en res” contribueixen a “la convivència” 
  •  El portaveu del Govern insisteix que el PP “ha entrat en campanya” però que la seva actitud de “no a tot” “no té recorregut en el temps”
 
 
El Govern ha aprovat el Programa d’intervenció integral contra la violència masclista. Aquest pla estableix les línies estratègiques i les principals actuacions per eradicar la violència masclista a Catalunya, tal i com estableix la Llei 5/2008, de 24 d’abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista.
 
La conseller Neus Munté, que ha comparegut en la roda de premsa posterior a la reunió de Govern al costat del conseller de la Presidència, ha subratllat que “amb aquest programa es visualitza que aquesta és una autèntica prioritat del govern”. En aquest sentit ha refermat el propòsit de l’executiu de “mantenir les dotacions pressupostàries” tant al conjunt d’ajuntaments com a les entitats que treballem amb dones afectades per la violència masclista i amb especial atenció als col·lectius més joves.
 
El Pla és, en paraules de Munté, un  programa “sectorial”  i “integral” que recull tots el serveis i eines amb la participació del conjunt de departaments.
 
La nova planificació, que estarà vigent fins al 2015, incideix en “tres línies estratègiques”: la sensibilització i prevenció, detecció, atenció i recuperació i estructures de coordinació.
 
En aquest àmbit l’objectiu és transformar la percepció de la ciutadania i “propiciar canvis en l’imaginari social i cultural” de dones i homes per tal que trenquin amb les estructures que legitimen i sustenten totes les formes de violència masclista.
 
En aquest sentit, s’aposta per reforçar les accions de prevenció de relacions abusives de parelles adreçades a joves i adolescents; augmentar la sensibilització i la implicació de la ciutadania, així com la dels mitjans de comunicació i dels agents socials i econòmics; i garantir una educació d’infants i joves basada en l’acció coeducativa, valorant indistintament l’experiència, les aptituds i les aportacions de les dones i els homes en igualtat de drets, sense estereotips sexistes i androcèntrics, ni actituds discriminatòries.
 
També es treballarà per desenvolupar accions de treball amb homes per canviar els models de gènere dominants i oferir models de masculinitat i feminitat més igualitaris.
 
Entre les actuacions de sensibilització i prevenció previstes, hi ha programes com “Estimar no fa mal”, adreçat a joves i adolescents i a professionals que treballen amb el jovent; actuacions formatives de prevenció de la violència masclista; promoció de l’acció coeducadora en els centres educatius; accions de formació, informació, assessorament i altres mesures incentivadores d’una bona praxis en l’àmbit de l’empresa per lluitar contra l’assetjament sexual; i conscienciació, sensibilització i prevenció de l’assetjament sexual en l’esport, entre d’altres.
 
En l’àmbit de la detecció, atenció i recuperació es treballa per tal de “garantir l’accés i l’exercici dels drets a les dones, adolescents i infants que pateixen violència masclista, així com llurs filles i fills”.
 
Concretament, es promourà la detecció precoç de la violència masclista, millorant-ne la identificació per fer visibles tant les situacions consumades com les situacions de risc. S’aprofundirà en les metodologies d’atenció i en la capacitació dels professionals que treballen en aquests àmbits i es treballarà en la prevenció de la revictimització.
 
També es continuaran desplegant i consolidant els serveis d’atenció i de recuperació de les dones i llurs fills i filles, com ara la línia Contra la Violència Masclista 900 900 120; els serveis d’atenció telefònica a infants i adolescents Infància Respon i el Servei d’ajuda als Infants i Adolescents 116111.
 
El Programa d’intervenció integral contra la violència masclista garantirà les estructures de coordinació necessàries per a una intervenció integral, unificada i de qualitat. En aquest sentit, es continuarà desplegant i consolidant els protocols i circuits d’intervenció sectorials i/o territorials necessaris en l’abordatge integral de la violència masclista, especialment del Protocol Marc (PM) per a una intervenció coordinada contra la violència masclista, com a model unificat d’intervenció a Catalunya.
 
 
 
 
 
 
Pla de Protecció Internacional a Catalunya
 
El Govern també ha aprovat el Pla de Protecció Internacional a Catalunya, un nou instrument que estableix els principis, les mesures i les línies de finançament per acollir i protegir les persones amb temors fundats de ser perseguides als seus països d’origen o de residència habitual per motius de raça, religió, nacionalitat, opinions polítiques, pertinença a un grup social, gènere o orientació sexual.
 
La iniciativa respon també a un deure històric de Catalunya amb la comunitat internacional pels milers de catalans que van patir l’exili després de la Guerra Civil.  D’altra banda, la Generalitat ja va col·laborar el 1995 en l’acollida de persones refugiades de Bòsnia durant la Guerra dels Balcans i el 1999, en l’acollida de refugiats kosovars.
 
Entre d’altres accions, el Pla inclou l’impuls de propostes de millora del règim jurídic d’aquest col·lectiu, actuacions de formació i informació, l’acollida o la participació coordinada en reassentaments i en supòsits d’afluència massiva de persones desplaçades.
 
Les mesures s’adrecen a dos grups de persones. D’una banda, les persones perseguides i, de l’altra, el conjunt de la societat catalana per conscienciar-la sobre la necessitat d’incidir políticament i social davant els conflictes internacionals que provoquen les diverses formes de persecució.
 
El dret d’asil, tot i ser una competència exclusiva de l’Estat, permet a la Generalitat intervenir mitjançant les seves competències pròpies i sectorials. La mateixa legislació estatal preveu que les comunitats autònomes puguin gestionar els serveis i els programes específicament destinats a les persones sol·licitants d’asil a traves dels àmbits competencials com l’ensenyament, las salut o els serveis socials.
 
 
El Govern veu “inquietants” els arguments de Montoro per no publicar les balances fiscals
 
El conseller de la presidència ha qualificat d’”inquietants” els arguments esgrimits pel ministre Cristòbal Montoro per no publicar les balances fiscals. Segons el portaveu, argumentar que no s’han de publicar “per l’ ús que en fan els periodistes i els partits polítics” només es pot entendre com una “represàlia”.  Homs ha recordat que hi ha un mandat de les Corts pel que fa  a la  publicació d’aquestes dades i ha demanat una rectificació del propi Rajoy tant “pel fons”, les balances fiscals s’han de fer publiques, com per “la forma”, el Govern ha fet un “ús partidista” d’una informació que ha de ser pública.
 
“Ens convindria a tots que això es calculés i es difongués”, ha dit el portaveu,  que s’ha mostrat disposat a que s’introduïssin diferents mètodes de càlcul, perquè això contribuiria a “racionalitzar” el debat. “En un context democràtic el dret a saber resulta imprescindible”, al contrari, “tot seran sospites, especulacions i malentesos”.
 
 
 
Més que un Pla, Rajoy “ens la llençat un plat a la cara”
 
Preguntat sobre la convenció del Partit Popular, Homs ha recordat que s’esperava poder escoltar el Pla de Rajoy per a Catalunya i per comptes d’això el resultat ha estat un “no a tot”, represàlies quan les coses no agraden -en relació a les balances fiscals- o altres arguments i comparacions que són un “insult” al conjunt de la població catalana. “Si això és un pla, és més pròxim a un plat llençat a la cara” ha etzibat. 
 
Homs ha  insistit que el PP “ha entrat en campanya”  però que amb aquesta posició de “no a tot” “no és sostenible en el temps”, sobretot, “davant un plantejament tan democràtic”. Per això, el portaveu s’ha mostrat convençut que al final “hi haurà una possibilitat d’enfocar les coses de manera diferent”.
 
Finalment, el conseller ha admès que de la convenció del PP “ens queda una certa inquietud i un cert mal gust de boca mentre no es rectifiquin unes declaracions molt desafortunades”, en relació a la comparació que la presidenta del PP català va fer entre Catalunya i el País Basc.  Segons Homs és una  comparació que “no te cap fonament”, i ha posat com exemple el fet que la convenció es desenvolupés “sense cap mena d’incident”. “Tots tenim un compromís vers la convivència”, ha dit,  i aquestes paraules no són a favor de la convivència i “mereixen una rectificació”.
 
 
Canvis de presidència de la Comissió Bilateral
 
El Govern ha acordat designar la vicepresidenta del Govern i titular del Departament de Governació i Relacions Institucionals, Joana Ortega, presidenta de la representació de la Generalitat de Catalunya en la Comissió Bilateral Generalitat-Estat. La vicepresidenta rellevarà Josep Antoni Duran Lleida en aquest càrrec. El portaveu ha justificat el canvi recordant que tant el Govern com el propi Duran consideren que consideren que la funció de la comissió bilateral  ha d’anar lligada a les “qüestions del dia a dia” i per això era més “lògic”  que la presidència recaigués en un membre del Govern. 
 
 
Altres acords de Govern
 
El Govern també ha acordat  sol·licitar al Consell de Garanties Estatutàries dos dictàmens sobre dos lleis estatals. El primer, sobre la llei de l’Estat que reforma l’Administració local. El Govern estima que la Llei de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local vulnera competències de la Generalitat en diverses matèries, entre les quals, l’organització territorial, el règim local i la funció pública “que pot afectar la prestació de serveis públics i una afectació directa a la llei”. El segon dictamen sol·licitat al CGE és sobre la Llei del sector elèctric, a parer de l’executiu diversos articles de la nova regulació no respecten  les bases establertes pel Tribunal Constitucional i excedeix la competència estatal serveis.
 
L’executiu també ha aprovat la modificació dels estatuts de l’Institut Ramon Llull, amb la incorporació de l’Ajuntament de Barcelona al consorci i la desvinculació de la Comunitat de les Illes Balears. D’aquesta manera, l’Institut Ramon Llull es converteix en un consorci integrat per la Generalitat de Catalunya, a la qual resta adscrit, i l’Ajuntament de Barcelona.
Vídeos
videoRoda de premsa íntegra
Roda de premsa íntegraFLV KB
Fitxers adjunts
Document
Acords de GovernPDF 231KB
Document
Fotografia del Consell ExecutiuJPG 1,6MB
Document
La consellera Munté i el conseller Homs durant la roda de premsaJPG 1,293MB

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada