dimarts, 19 de novembre del 2013

El corredor mediterrani, aprovat avui definitivament al Parlament Europeu

Ramon Tremosa:  avui cal celebrar una victòria europea de Catalunya  

Avui el plenari del Parlament Europeu ha aprovat el nou reglament (normativa europea d'obligat compliment) que defineix les noves xarxes trans-europees de transport per 546 vots a favor, 104 en contra i 41 abstencions.

El nou reglament confirma definitivament la metodologia de la Comissió Europea, basada principalment en definir inversions ferroviàries per criteris de creació de riquesa i de valor afegit per a l'economia europea. El nou reglament també aprova el mapa de projectes prioritaris de la xarxa ferroviària principal, que la Comissió Europea ja va proposar a l'octubre de 2011. Aquesta proposta ja va ser aprovada àmpliament al desembre de 2012 al comitè de Transport del Parlament Europeu, del qual n'és membre Ramon Tremosa. El corredordel Mediterrani queda confirmat, per tant, com un dels corredors prioritaris per la Comissió Europea, a diferència del corredor central dels Pirineus, que ha estat eliminat de la xarxa prioritària malgrat els intents reiterats de mantenir-lo per part del PP, del PSOE i del govern espanyol.

El corredor mediterrani serà finançat en un 20% pel pressupost europeu mentre que el restant 80% haurà de ser cofinançat per les administracions públiques estatals i per inversors privats, perquè els pressupostos de la UE del període 2014-2020 no cobreixen tota la xarxa europea prioritària.

En aquest sentit, cal remarcar que el Corredor Mediterrani podrà ser finançat amb "project bonds" (emissions de bons específics per projecte), una iniciativa del Banc Europeu d’Inversions i de la Comissió Europea per tal de captar capital d'inversors privats per a finançar la construcció dels corredors ferroviaris europeus. Per aquest motiu és tan important que els corredors triats estiguin basats en un clar anàlisi de cost-benefici, per tal d'assegurar la possibilitat de retorns als inversors pels beneficis generats per la inversió en qüestió.

Ramon Tremosa s’ha mostrat molt satisfet d’haver acomplert el compromís electoral de CiU amb el qual es va presentar a les eleccions, essent aquesta demanda l'eix central de la seva campanya electoral a les eleccions de 2009: aconseguir que el corredor mediterrani fos aprovat i inclòs en aquesta nova revisió del mapa de prioritats ferroviàries de la UE. Cal tenir present que en la revisió de 2003 el corredor mediterrani va quedar exclòs del mapa ferroviari europeu: el govern d'Aznar va proposar com a únic enllaç de la Península Ibèrica amb Europa la travessia central del Pirineu aragonès".

Tremosa ha destacat que "avui cal celebrar una victòria europea de Catalunya i que la regulació aprovada no és una directiva, sinó un reglament d’obligat compliment: a l’any 2030 el corredor mediterrani haurà d'estar en funcionament de manera efectiva".

"Celebro que la rigorosa metodologia de la Comissió Europea hagi estat respectada en el vot d'avui, que demana que cada projecte d'inversió tingui una justificació clara en termes de cost-benefici per al conjunt de la Unió Europa" ha dit Tremosa.



*Aquí teniu la intervenció de l'eurodiputat Ramon Tremosa en el debat a plenari:
TEN-T speech in plenary - 18/11/2013
 Dear Commissioner Kallas, dear colleagues.
As a Catalan Member of the European Parliament, I welcome the agreement on the TEN-T network and the Transport financing under the Connecting Europe Facility.
The port of Barcelona will be included tomorrow, for the first time ever, in the map of European railway freight transport priorities, which was not the case in 2003.
Ten years ago the Spanish government of Mr. Aznar and the Popular Party excluded all the Mediterranean Ports from the European network. Tomorrow I hope it won’t be the case.
We would of course always need more money, in order to realise all the 30 core priority projects by 2030.
I really hope the resources agreed in the deal on MFF will allow us to achieve at least some of the one identified, hopefully the ones with capacity to create the highest added value for the European economy, like it is in my opinion the Mediterranean corridor.

Dimarts, 19 de novembre de 2013

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada