dilluns, 16 de juny del 2014

CiU celebra l'avenç en la tramitació de la llei de transparència perquè "serà un instrument cabdal de lluita contra la desafecció"

Corominas destaca que “es compleix el compromís de CiU” d’impulsar la llei, que dimarts arribarà a la Mesa del Parlament, i que aquesta “suposa un canvi substancial en comparació a la llei espanyola, que no presenta grans novetats”    

Lluís Corominas i Toni Font, diputats de Convergència i Unió i representants de la federació a la ponència de la Proposició de llei de transparència i accés a la informació pública, han celebrat l’avenç assolit en la tramitació de la llei, després que aquesta hagi entrat al registre de la cambra catalana, amb les signatures de CiU, ERC i PPC. La Proposició de llei de transparència arribarà a la Mesa del Parlament en la reunió del proper dimarts i serà tramitada per via d’urgència, gràcies a les signatures de CiU, ERC, PSC i PPC. Corominas ha destacat que d’aquesta manera “es compleix el compromís de CiU”, establert en el document de “Propostes i reflexions del President de la Generalitat en matèria de transparència i regeneració democràtica”, i ha mostrat la voluntat “d’assolir un ampli consens”.  

El diputat de CiU ha explicat que la llei “està pensada des del punt de vista ciutadà i no des de l’administració” i que “suposa un canvi substancial en comparació a la llei espanyola, que no introdueix grans novetats”.  El seu objectiu és “establir un nou marc jurídic per propiciar el canvi en la cultura administrativa, per tal que la ciutadania pugui tenir accés a un coneixement ampli de l’organització interna de l’Administració”. Així, la llei serà “un instrument cabdal de lluita contra la desafecció” ja que “a més transparència i informació, menys opacitat i rumorologia”. A més, considera que “les administracions han de saber explicar-se i adaptar-se a les noves realitats”. 

Portal de la transparència
En aquest sentit, ha desgranat els quatre grans eixos en els que es divideix la llei: la transparència, el dret a l’accés a la informació pública, el “Bon Govern” i el Govern obert. Sobre la transparència, Corominas ha exposat que la llei determina els diversos  continguts d’obligació de transparència (informació institucional i organitzativa, gestió econòmica i pressupostària, informació de rellevància jurídica, programació i planificació, contractació pública, activitat subvencional, etc.), i les regles a les quals resta sotmesa, especialment aquelles que han de garantir el seu fàcil accés, consulta i comprensió, la seva neutralitat, la seva actualització, així com els límits que deriven de la protecció d’altres drets. Un dels elements clau en aquest aspecte és “el portal d’internet de la transparència, que és l’instrument bàsic per a facilitar a la ciutadania la informació de forma integrada de totes les administracions públiques”.

Silenci positiu i registre de grups d’interès
Pel que fa al segon gran àmbit, el dret a l’accés a la informació pública, Corominas ha subratllat que “es converteix en un veritable dret subjectiu, amb un sistema de garanties per al seu exercici”. Així, es determina el silenci positiu en el cas de manca de resolució dins de termini i la creació d’un òrgan independent i professionalitzat, la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública, com a garantia.

També es crearà un registre de grups d’interès amb la finalitat de donar coneixement públic de les persones que realitzen l’activitat d’influència o intermediació i un codi de conducta que ha d’assegurar que l’activitat desenvolupada davant les autoritats, els càrrecs públics i els funcionaris respecti sempre el marc legal.

Procediments participatius
Sobre el “Bon Govern”, la llei estableix una sèrie de codis ètics i de bona conducta que han de seguir els servidors públics i el principi de publicitat de les activitats, béns i interessos dels alts càrrecs i l’obligació d’observança del règim d’incompatibilitats. A més, incorpora diverses mesures per garantir el dret dels ciutadans a participar en la definició de les polítiques públiques de més rellevància, amb l’obligació de l’Administració de donar una resposta motivada a aquests suggeriments.

Sistema de garanties
Finalment, es preveu la presentació de recursos i reclamacions, amb la intervenció del Síndic de Greuges, Síndic de Comptes i de l’Oficina Antifrau de Catalunya i, de manera especial, incorpora un règim sancionador detallat. El sistema de garanties es completa amb l’establiment d’un procediment d’avaluació externa del compliment de la Llei, que s’encarrega a una institució independent com és el Síndic de Greuges.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada